Summa sidvisningar

fredag, januari 20, 2012

Vem tjänar mest när priset på bensin och diesel skjuter i höjden?


Det är inte självklart bara oljebolagen.  De flesta nationer har hamnat i en BEROENDESITUATION där de inte klarar av att sänka skatten på bränsle därför att det utgör en så stor del av landets skatteintäkter.

Få politiker vågar tala om det. Men faktum är att ju mer medborgarna kör på bensin och miljödålig diesel ju mer pengar kommer in i statskassan.

Det tycks alltså som att politiker som ofta framställer sig som "miljövänliga"  struntar i alternativ som syntetdiesel (som alltså redan finns), biodiesel ( som redan finns) och vätgas som redan används i Tyskland.

Om vi ska få en vettig och fungerande energipolitik måste vi samordna detta med resten av Europa. EU är den instans som kan göra det. Tidigare lokala svenska satsningar har ju varit värdelösa. De bilägare som gått på lokala politikers idéer har förlorat och kan nu inte sälja sina bilar.


Q. Det är  otroligt att vissa svenska politiker har infört E85 utan att inse att resten av Europa INTE gjort det. Det är otroligt att svenska politker INTE insett att det NU finns både biodiesel och syntetdiesel.


Varför reagerar inte miljögrupperna?  Om alla dieselbilar fick chansen att köpa ett skattebefriat bränsle till sina bilar så skulle inom en vecka Sverige uppnå miljömålen.


Oljebolagen skulle vara mindre nöjda naturligtvis. Och det skulle bli mindre intäkter för staten att sänka skatter.


Karl Gustav Qvarfordt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar