Summa sidvisningar

tisdag, januari 31, 2012

Datorproblem skakar socialtjänsten - rapport | svt.se

Ska myndigheter kunna svära sig fria från ekonomiskt ansvar genom att skylla på datorproblem?

Nu avslöjas återigen att en myndighet skyller på datorproblem. Socialtjänsten i bl.a. Göteborg har inte kunnat betala ut planerade ersättningar pga. datorproblem. Personalen har känt sig hotade av alla klagomål och desperata medborgare och skyddsombudet har begärt hjälp bl.a. av väktare. Är detta så förvånande? Hjälpsökande som lovats, men blivit utan hjälp till mat, hyra och existensminimum för att kunna fungera får inga pengar. Det handlar om medborgare som INTE har några ekonomiska marginaler. De som hört av sig har fått beskedet "vi kan inte göra något, vi har datorproblem". Detta är INTE den hjälpsökandes problem! Det beror på att myndigheten inte infört rutiner för att handlägga utbetalningar vid datorproblem. Socialtjänsten är inte den enda myndighet som skyllt på datorproblem. Försäkringskassan har vid flera tillfällen haft förseningar av utbetalningar av sjukersättning, A-kasssa och pensioner.

Läs bifogade artikel från SvT Rapport



Q. Det är näst intill otroligt att en myndighet kan klara sig undan ansvar för den ekonomiska skada som drabbar enskilda medborgare genom att skylla på datorproblem. Banker och andra kreditgivare tar inte hänsyn till detta. Betalar du inte din telefonräkning i tid får du redan efter en vecka kravbrev med extra avgifter från inkassoföretaget Sergel. Andra krediter och hyresinbetalningar noteras och det kan innebära vräkning för de som släpat efter med hyresinbetalningar.

Myndigheter måste ta fullt ansvar för att ekonomiskt skydda medborgare som drabbas av fel hos myndigheter. Det innebär kompensation för de ekonomiska förluster den enskilde drabbats av.

Detta har "glömts" bort av de journalister som skrev ovanstående artikel. Där lades HELA skulden på de upprörda/desperata medborgare som hotade PERSONALEN som måste kalla in väktare och facket.

Förslaget är att dessa myndigheter omedelbart inför rutiner och beredskap för att betala ut ersättningar manuellt genom postväxlar, överföringar till konton eller att ha som förr i tiden en kontantkassa på myndigheten.

2 kommentarer:

  1. Om folk hade följt Ann Wibbles råd att ha 100.000 SEK i reserv för alla eventualiteter på banken, så skulle det inte bli något problem, när "skit happens".

    SvaraRadera
  2. VAR SKA DE SOM BEHÖVER HJÄLP FRÅN DET SOCIALA hitta pengar att spara till 100.000 kronor? Eller som Ann Wibble sa för många år sedan "Spara en årslön...." Ca25% av medborgarna har inte ens 10.000 kronor sparade för oförutsedda utgifter!

    SvaraRadera